Kísértés-árukapcsolás: tuti tipp halogatás ellen

Felejtsd el a halogatást! Növeld a kitartásod! – hányszor, de hányszor olvastunk már ilyesmit személyiségfejlesztő kiadványok hasábjain… Mégis, már olvasás közben tudtuk, hogy kézzel fogható stratégiák, könnyen alkalmazható ötletek híján, a jól csengő szlogenek nem segítenek majd problémáink megoldásában.

Valahogy így volt ezzel a Pennsylvania Egyetem egyik professzora, Katy Milkman is. A szakember tudván tudta, hogy a testedzés az, amire a legnagyobb szüksége lenne. Mégis, mire holtfáradtan hazaesett a napi munkából, már csak az érdekelte, hogy gyorsan elterülhessen a díványon, és bekapcsolhassa a tévét, vagy kedvenc könyvét olvashassa.

Azon a bizonyos napon épp Az éhezők viadalát nyitotta ki, amikor egyszer csak beugrott egy remek ötlet. Ebből nőtt ki a “kísértés-árukapcsolás” modellje, amiről nem sokkal később már a Management Science, vagyis a Vezetéstudomány című magazin is cikkezett.

Ahogy Milkman professzor fogalmaz: “Korábban minden este meg kellett küzdenem magammal. Éreztem, hogy a fitness-teremben lenne a helyem, de csak tévézni akartam. Vagy rá kellett volna vennem magam a házimunkára, de inkább olvasgatni volt kedvem. Aztán beugrott a nagy ötlet – mi lenne, ha a két halogatott feladatot összekapcsolnám a két vonzó kísértéssel, hogy megoldhassam a problémám?”

Milkman számára működőképesnek bizonyult a stratégia: nemcsak, hogy gyakrabban kezdett lejárogatni az edzőterembe, de örömmel várta is az edzéseket, mert mindez azt jelentette, hogy így végre tévézhet vagy olvashat.

Az ötlet tulajdonképpen pofonegyszerű: a professzor rájött, hogy könnyebb végigcsinálni egy olyan tevékenységet, amely hosszú távon hasznos, ha összekapcsoljuk egy olyan tevékenységgel, amelyik rövid távon kellemes. EZ A KÍSÉRTÉS-ÁRUKAPCSOLÁS. Összecsomagolsz egy olyan feladatot, amely fontos lenne, de szívesen kihagynád, egy olyan lehetőséggel, amely kísértően kellemes és vonzó.

A következőt teheted: végy egy üres papírt és a közepén húzz egy függőleges vonalat, így két oszlopot létrehozva!

  1. A bal oldali oszlopba írd össze azokat a tevékenységeket, amelyeket élvezel. Azokat a kísértéseket, amelyeknek csak erős akarattal tudsz ellenállni.
  2. A jobb oldali oszlopba írd le azokat a feladatokat, amelyeket el kellene végezned, mégis halogatod őket.

Szánj rá időt, írj össze minél több dolgot! Aztán nézd végig a két listát, és nézd meg, hogyan tudnád összekapcsolni az “AKAROM” oldal egyes elemeit a “KELLENE” oldal elemeivel.

Íme, néhány ötlet Milkman listájáról:

  • csak edzés alkalmával hallgatom a kedvenc hangoskönyveimet
  • csak akkor engedem meg magamnak a pedikűröztetést, ha közben válaszolok a figyelmen kívül hagyott e-mailekre
  • csak akkor nézem a kedvenc tv-műsoromat, ha közben vasalok
  • csak akkor eszem a kedvenc éttermemben, ha odaszervezek egy fontos munkaügyi megbeszélést

Egyetemi kutatóként Milkman 226 diákja szokásait tanulmányozta. Azt vette észre, hogy a “kísértés-árukapcsolás” náluk is működik. Miután kettéosztotta a csoportot és a kiválasztottakkal megosztotta az ötletét, a diákok elkezdték azt alkalmazni. A tanulmány szerint az “árukapcsolók” 29-51%-kal hajlandóbbnak bizonyultak lejárni az edzőterembe, mint a motiváció nélkül hagyott kontrollcsoport.

Próbáld ki a kísértés-árukapcsolást te is, még ma! És találkozzunk augusztus végén a kétnapos Sikerkód tréningen személyesen is. Kattints a részletekért!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.