A lendületben maradás négy törvénye

Amikor gyerek voltam, minden játszótéren volt egy (nem EU-kompatibilis) körhinta. Olyan volt, mint egy hatalmas búgócsiga, amelyiknek a kör alakú peremére négy kisszéket hegesztettek egymástól egyenlő távolságra. Három gyerek beleült, egy negyedik pedig elkezdte tolni a körhintát, körbe-körbe. Eleinte nagyon nehéz volt megmozdítani is. De ha a megtoló ember kitartott, egy idő után a szerkezet lendületbe jött és be lehetett ugrani a negyedik székbe is – az egész mintha magától ment volna. Már elég volt csak néha-néha kiszállni, hogy a körhinta lendülete fennmaradjon.

Ugyanígy van ez a céljainkkal is. Ahhoz, hogy belekezdjünk a megvalósításukba, hatalmas energia kell. Ahhoz, hogy az első napokban rendszeresen tegyünk értük, nagy-nagy erőtartalékokat kell mozgósítanunk. De ha egyszer lendületbe jöttünk, akkor már kevesebb erőfeszítés is elég – pusztán fenn kell tartanunk a lendületet. Ehhez mutatok négy tippet: a lendület megtartásának négy törvényét.

  1. Tégy meg valami apróságot minden nap! Ez az ötlet B.J. Fogg-tól, a Stanford egyetem egyik kutatójától származik. Azt javasolja, hogy tedd alacsonyra a lécet – így minden nap képes leszel megugrani azt. Ha például az a célod, hogy újra formába jöjj, akkor felejtsd el a hosszú edzéseket. Inkább kocogj öt percet a futógépen és nyomj le öt fekvőtámaszt. Ezt viszont tedd meg minden áldott nap.
  2. Ünnepeld meg a haladásodat!

Amikor csak kicsit léptél előre, az nem tűnik feltétlenül jelentőségteljesnek. De a Harvard Business School egyik kutatása szerint a boldogság és a hatékonyság kulcsa éppen az, hogy minden nap tudatosítod magadban az előrelépést, akkor is, ha a lépés aprócska. Jó módszer erre, ha esténként lefekvés előtt számba veszed az aznapi “győzelmeidet”. Bármilyen eredményt, amit fel tudsz mutatni.

  1. Fókuszálj az alacsonyabb számra!

Kétféleképpen mérheted a haladásodat: a, mennyit jöttél már – b, mennyi van még hátra. A Chicago Egyetem kutatói arra jutottak, hogy motiválóbb, ha a kisebb értékre összpontosítasz. Például, ha le akarsz fogyni 10 kilót, akkor a folyamat elején járva azt tudatosítsd magadban, hogy két kiló már lement és ne azzal foglalkozz, hogy 8 még hátravan.

  1. Vezess “megtettem”-listát!

A legtöbben teendő-listát vezetnek és ez sokszor elkeseríti őket, hiszen folyton csak azt látják, mennyi mindent kell még megcsinálniuk. Általános iskolásoknál próbálták ki a fordított módszert: mérjék a haladásukat, azt, hogy mivel végeztek! Jól működött – te is kipróbálhatod. Vezess megtettem listát a céloddal kapcsolatban: jegyezz fel minden megtett lépést, kövesd nyomon a haladásodat és ragaszd ki a táblázatot a hűtődre vagy bármilyen másik, jól látható helyre. Vedd észre, mennyivel könnyebb így dolgozni!

Találkozzunk személyesen a december 29-30-i Sikerkód tréningen! Ez két nap, ami lendületbe hoz az új évre – utána már csak fenn kell tartanod ezt a lendületet! Kattints, hogy megtudd, miért érdemes eljönnöd!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.